Kada bismo učenike i studente, povjesničare, liječnike i pravnike, biologe i političare, IT-evce i novinare, zamolili da nam kažu što je povijest, vjerojatno bi baš svaki od njih barem mrvicu zastao. Neki bi dali kreativan i nadasve oštrouman odgovor kako se radi o kulturno-zabavnoj disciplini. Drugi bi vjerojatno odgovor sklepali od parafraze neke od gomile rečenica koje su u prošlosti već bili izrekli mudrošću dobrostojeći pojedinci. Internet je prepun citata – od Ciceronove učiteljice života do hiperprodukcije danas, a ova je vježba namijenjena baš za svladavanje elementarnih i naprednih znanja o tome – što je povijest?


Kratak 30-sekundni i vrlo jednostavan video s pričom “4 citata i Munch” sastavljen je od 4 pomno odabrana citata o povijesti i Munchove slike “Historien” (1909.-1916.). Prilično jasno govori o autorovoj zamisli o tome što to povijest jest. Izrada sličnog videozapisa prikladna je kako za studente povijesti bilo koje godine studija tako i, ako je volje, vremena i sreće, za maturante koji u posljednjoj godini svog srednjoškolskog obrazovanja mogu ukomponirati stečena znanja iz Povijesti, Filozofije i Likovne umjetnosti u barem malo kreativniju i zanimljiviju priču.

Osim što potiče kreativnost i kritičko mišljenje, najzanimljivija jest pretpostavka kako bi takav zadatak pojedinca, vjerojatno s odrastanjem i razvojem njegove misli, iz godine u godinu sasvim drugačije izgledao.

Još korisnije bilo bi sljedeće: zadajući ovaj ili sličan zadatak maturantima, budućim liječnicima, pravnicima, ekonomistima, novinarima i političarima, osigurali bismo (barem mrvicu!) da oni jednog dana poluduhovito, oštroumno i pretjerano samopouzdano ne mlate praznu slamu o historijskoj disciplini.

Iskorišteni citati: 

“That’s one of the central problems of history, isn’t it, sir? The question of subjective versus objective interpretation, the fact that we need to know the history of the historian in order to understand the version that is being put in front of us.” (Julian Barnes) 

“[…] no man is free of his own history.” (Anita Brookner)

“Human history becomes more and more a race between education and catastrophe.” (H. G. Wells)

“Samo barbarin može ismijavati povijest.” (A. G. Matoš)