Učenici proučavanjem dobivenih artefakata uvježbavaju sposobnosti detaljnog  zapažanja, opisivanja, crtanja i smještanja materijalnih predmeta u povijesni kontekst.


Vježba “Vreća artefakata” primjerena je za sve razrede osnovne i srednje škole te podučavanje svih povijesnih razdoblja, od prapovijesti do 20. stoljeća. Ovisno o podučavanom razdoblju i nastavniku dostupnim sredstvima, mogu se koristiti razni artefakti, od suvenira-replika iz arheoloških i povijesnih muzeja, do uporabnih predmeta iz 20. stoljeća: starih telefona, razglednica, slika, poštanskih markica… Ako je moguće organizirati posjet muzeju, dio vježbe može se raditi u okviru izvanškolske nastave na licu mjesta.

IMG_5168
Arheološki muzej Zadar, 2016. (foto: Tihana Kušter)

Mali arheolozi

Artefakt  u arheologiji je naziv za predmete koje su stvorili ljudi. Općenito se radi o predmetima od drva, kosti ili kamena i sličnih materijala pronađenih tijekom arheoloških istraživanja.

Primjeri za artefakte su primjerice između ostalog vrhovi strelica, krhotine keramike, keramika, nakit, umjetnički predmeti ili oružje.

Proučavanje tih predmeta važno je za arheologiju, jer proučavanje artefakta daje informacije o kulturama iz prošlosti i o njihovim načinima života.

Arheolozi provode jedno vrijeme na nalazištu, no većinu vremena provode u laboratorijima otkrivajući što su pronašli. Arheolozi proučavaju materijal, deklaracije, način proizvodnje sve te informacije mogu im pomoći da otkriju sve tajne predmeta koje su otkrili.

POTREBNO JE:

  • Vrećica ili spremnik
  • Replike artefakta ili različiti predmeti iz svakodnevnice

POSTUPAK

PODIJELITI RAZRED U NEKOLIKO GRUPA. SVAKA GRUPA DOBIJE VREĆICU ARTEFAKTA. GRUPA SVAKI PREDMET PREGLEDA. NAKON TOGA  JEDAN UČENIK NAPRAVI LENTU VREMENA, A DRUGI POKUŠAVA ZADANE PREDMETI STAVITI U ODREĐENI POVIJESNI PERIOD. TREĆI OPISUJE PREDMETE KOJE SU PRONAŠLI, A ČETVRTI IH CRTA. ZAJEDNO ZAKLJUČUJU ČEMU SU PREDMETI SLUŽILI.

Metodička vježba_Vreća artefakata