Jedan od temeljnih povijesnih koncepata jest koncept kontinuiteta i promjene. Vjerojatno upravo to, promatranje kako se pojedinci i društva mijenjaju – ili ne mijenjaju – kroz povijest, privlači mnoge ljude ovom znanstvenom području. No, često je u toj privlačnosti prisutna i neugodna istina: promatramo druge kako bismo potvrdili da smo mi bolji od njih. Taj osjećaj kulturne nadmoći snažno utječe na naše poimanje prošlosti, ali i sadašnjosti.

Glasoviti renesansni filozof i pisac Erazmo Roterdamski napisao je 1530. godine „Knjižicu o uljudbenim običajima dječaka“. Riječ je o jednom od najpopularnijih djela takve vrste, svojevrsnim izvorištem europskog bontona.

U ovom ćemo se članku posvetiti jednoj perspektivi koja je u historiografiji prisutna, ali rijetko kada u središtu pažnje – povijesti lijepog ponašanja. Kroz prizmu svakodnevnih normi pristojnosti razmotrit ćemo kako su se oblikovale društvene norme u Europi, kolijevci tzv. zapadne civilizacije, i kako se kroz njih ocrtavaju klasne, rodne i kulturne razlike.

 

Što nas danas čini Europljanima?

Što zapravo danas povezuje toliko različitih europskih identiteta? Uz političke i gospodarske integracije, moguće je da su to upravo norme “ispravnog” ponašanja – ono što smatramo civiliziranim, kulturnim, pristojnim. Te su norme, bez obzira na razdoblje, slijedile sličan obrazac širenja: najprije ih je usvajalo plemstvo kako bi se razlikovalo od nižih slojeva, zatim su ih oponašali građani, a na kraju su, preko crkvenih propovijedi i moralnih naputaka, dospjele i do šireg puka.

Ovaj “vertikalni prijenos” bontona omogućava da kroz povijest pratimo kako se određena ponašanja mijenjaju, nestaju ili pak u novim oblicima ponovno javljaju.

 

Držanje i govor tijela

Knjiga finskih autora Turunena i Partanena, između ostalog, nastoji razjasniti nastanak nekih naizgled jasnih navika zapadnog stila života. Dodatno, autori postavljaju pitanje postoji li uopće tzv. lijepo ponašanje ili je ono samo dimna zavjesa za kontrolu ljudi.

Mnogo se govori o tome koliko je važan prvi dojam. On uvelike ovisi o tome što će netko pomisliti o nama prije bilo kakve verbalne komunikacije – o načinu na koji hodamo, stojimo, zauzimamo prostor. To je nešto što se oduvijek smatralo bitnim.

Već u antici posebna se pozornost pridavala načinu hodanja. U skladu s vojničkim idealom, od muškaraca se očekivalo da hodaju dugim, odlučnim koracima. U protivnom, riskirali bi najsramotniju usporedbu – s kratkim, brzim koracima koji su bili karakteristični za žensko „tapkanje“. Hod je, dakle, bio rodno i statusno obilježen.

Taj se ideal počeo mijenjati u demokratiziranoj Ateni, gdje je s padom vojne aristokracije kao vladajuće klase i s jačanjem političkog građanstva središnje mjesto u društvu preuzeo civilni identitet. U tom kontekstu ideal postaje mirno i dostojanstveno hodanje, popraćeno ljubaznim, uljuđenim ponašanjem. Time su se „civilizirani“ Grci svjesno razlikovali od ‘barbara’, koje su prikazivali kao bučne, užurbane, nasilne i neotesane.

Ovaj civilizacijski ideal razlike Grci su prenijeli Rimljanima, koji su, unatoč iznimno važnoj ulozi vojske u rimskom društvu, preuzeli grčku ideju smirene vanjske kontrole ponašanja kao znaka kulturne nadmoći. Biti usporen, smiren, tih – značilo je biti gospodar sebe i time bolji od onih koji su „drugačiji“.

Od antike nadalje uspravno držanje tijela postaje društvena norma. Držanje se čitalo kao znak karaktera – pogrbljena leđa značila su slabost, a ispravno držanje snagu i plemenitost. Također, okretanje leđa u komunikaciji smatralo se krajnje nepristojnim i uvredljivim, jer je simboliziralo prezir i prekid odnosa.

 

Pozdravljanje: od oružja do osmijeha

Srednjovjekovni ritual pozdravljanja, osobito među plemstvom, postao je dugotrajan, složen i kompliciran do apsurda. Ritual je obuhvaćao razna klanjanja, klečanja, poljupce te rukovanje i grljenje različitih dijelova tijela.

Pozdravljanje, kao osnovni čin uljuđenog ophođenja, ima slojevitu povijest. Rukovanje potječe još iz antičke prakse pokazivanja da je ruka prazna – tj. da se ne nosi oružje. Slično tome, skidanje šešira proizlazi iz viteške geste skidanja kacige pred osobama od povjerenja – čina koji je u borbenom kontekstu predstavljao iznimnu izloženost i rizik.

U drevnoj Perziji običaj je bio da se muškarci istog društvenog ranga poljube u usta. U srednjovjekovnoj Europi, osobito među vitezovima, poljubac u obraz bio je znak prijateljstva, savezništva i lojalnosti. No, kako se društvene strukture učvršćuju, poljubac postaje oruđe potvrde statusa. U razvijenom srednjem vijeku pozdravljanje ljubljenjem prerasta u ponižavajući ritual, u kojem se osobu, ovisno o društvenoj razlici, trebalo poljubiti u obraz, ruku, prsa, trbuh, noge, ili čak porub odjeće. Time se jasno označavala podčinjenost i poštivanje društvenog poretka.

Zanimljivo je promatrati nasljeđe tih običaja i u današnjem vremenu. U Hrvatskoj se smatra da se Hrvati pozdravljaju dvostrukim poljupcem u obraz, dok je trostruki poljubac karakterističan za Srbe. Taj broj poljubaca često se doživljava kao identitetski znak, s političkim ili nacionalnim konotacijama. Naizgled bezazlena gesta tako postaje simbol pripadnosti.

Još jedan zanimljiv primjer pozdravne geste je i usklik “hura”, koji danas koristimo u veselim prigodama, najčešće poznatoj dječjoj pjesmici „Kad si sretan“. No, riječ potječe iz vojnog vokabulara osmanskih janjičara, a izvorno je označavala ratni poklič, koji se može parafrazirati kao: „Pobijmo ih sve!“

 

Ponašanje za stolom: od zajedničke zdjele do vilice

Od svih područja svakodnevnog života, ponašanje za stolom najjasnije pokazuje kako su se kroz povijest oblikovali i prenosili normirani obrasci ponašanja. Hrana i način njezina konzumiranja nisu bili samo pitanje preživljavanja, nego i statusni simbol, moralna lekcija i kulturna distinkcija.

U srednjovjekovnoj Europi, zajedničko blagovanje često je uključivalo i neobuzdano pijančevanje. Alkohol je bio sastavni dio društvenog života, a teturanje, spoticanje, padanje, povraćanje i slično bili su uobičajeni prizori ne samo među pukom, već i među višim slojevima. Alkohol je bio dostupan, jeftin i društveno prihvaćen, a pijanstvo zabava, ne prijestup.

Tek u 17. stoljeću dolazi do promjene – ponovno inicirane odozgo, od strane plemstva. Kako bi se razlikovalo od nižih slojeva, aristokracija počinje odbacivati grubo pijanstvo kao neuljuđeno i sramotno. U tom kontekstu na scenu stupaju novi, sofisticiraniji užicikava i čaj, čija se konzumacija pretvara u ritual odmjerenosti i profinjenosti.

Od najranijih priručnika o dvorskom bontonu – osobito iz 12. i 13. stoljeća – upravo je ponašanje za stolom najčešće bilo u fokusu. Takvi su tekstovi historiografski iznimno zanimljivi jer, kao i svaka zabrana, odaju što se doista događalo u svakodnevici: što je bilo učestalo, ali se smatralo nepoželjnim.

Prije pojave pribora za jelo, ljudi su tekuću hranu (juhu, vino, pivo) pili iz zajedničke zdjele, a krutu hranu grabili rukama sa zajedničkog pladnja. Prva je u upotrebu ušla žlica – isprva također zajednička, a tek od 16. stoljeća počinju se pojavljivati pravila o osobnoj žlici.

Nož i vilica imali su mnogo trnovitiji put prema stolu. Nož je bio potencijalno oružje, pa se njegovo korištenje u prisustvu drugih smatralo rizičnim. Vilicu je Crkva smatrala vražjim oruđem, jer je njezin izgled podsjećao na đavolje vile, a i smatrala se nepotrebnim posrednikom između hrane i Božjeg dara – ljudske ruke s prstima.

Ti su se prsti, naravno, nakon jela morali i očistiti. U praksi je to značilo lizanje prstiju ili brisanje o vlastitu odjeću. Na dvoru njemačkog kralja Konrada II. u 11. stoljeću dvorske dame pokazivale su svoju uglađenost i gostoljubivost tako što su dopuštale gostima da ruke brišu o njihove bijele košulje. Kasnije se javlja običaj pranja ruku za stolom, u zajedničkoj posudi, gdje je kao čin ljubaznosti bilo poželjno oprati prste osobi suprotnog spola koja sjedi do vas.

Od 15. stoljeća, ponovno prvo u najvišim slojevima, u upotrebu ulazi osobni ubrus – još jedan znak individualizacije i sofisticiranosti u ponašanju.

Društvene norme vezane uz stol tako nam otkrivaju mnogo više od samog načina konzumacije hrane – u njima se ogleda čitava povijest klasnih razlika, higijenskih standarda, vjerskih zabrana i ideala civiliziranosti.

 

Tjelesne potrebe: od nužde do normi

Ako postoji područje ljudske svakodnevice koje najjasnije otkriva granicu između prirodnog i društveno prihvatljivog, to su upravo tjelesne potrebe. Ispuštanje vjetrova, nužda, pljuvanje, brisanje nosa – sve ono što tijelo spontano čini – tijekom povijesti je prolazilo kroz različite režime tolerancije i kontrole.

Otac reformacije Martin Luther svoje je ispuštanje vjetrova obrazlagao tvrdnjom da je to savršen način tjeranja đavla. “Mogu se oduprijeti đavlu i često je ispuštanje vjetrova to što ga otjera”, pisao je Luther.

Primjerice, ispuštanje vjetrova vrlo je rano počelo izazivati prijeki pogled, no nije odmah doživljeno kao apsolutno neprimjereno. U srednjovjekovnom svijetu vjerovalo se da zadržavanje vjetrova može uzrokovati bolesti, pa su kompromis predstavljali savjeti da se prdež prikrije, primjerice, kašljanjem. Ipak, nisu svi u tome vidjeli samo neugodnost. Martin Luther, začetnik reformacije, vjerovao je da je ispuštanje vjetrova najučinkovitiji način tjeranja đavla, i tvrdio da to osobno vrlo uspješno prakticira.

Isto tako, ono što danas smatramo privatnim činom – obavljanje nužde – sve do 19. stoljeća bilo je javno i zajedničko iskustvo. Javne rupe na ulicama, rijeke i potoci unutar gradova, kao i noćne posude pokraj stola tijekom gozbi, bili su posve uobičajeni načini obavljanja velike ili male nužde. Čak i tamo gdje su postojali toaleti, često su bili kolektivni, što je nasljeđe rimske prakse.

U dvorskoj kulturi Luja XIV., koji je svojim ponašanjem zadavao norme za cijelu Europu, nužnik je imao počasno mjesto – često smješten u salonima za prijem. Presvučen baršunom i ukrašen volanima, služio je i kao prostor za razgovor i rješavanje državnih pitanja, dok je kralj obavljao nuždu pred okupljenima.

Sasvim uobičajena bila je i navika pljuvanja. Prije se pljuvalo na tlo ili pod, kasnije u posebne posude – pljuvačnice, koje su ostale u uporabi sve do prve polovice 20. stoljeća. Slično tomu, brisanje nosa smatralo se prirodnim činom koji se najčešće izvodio prstima. U 16. stoljeću, nos se ispuhivao u rukav kod srednjeg sloja, dok su bogatiji koristili rupčiće, koji su postali i modni dodatak i statusni simbol.

Pojam osobne higijene također se mijenjao kroz stoljeća. Suprotno današnjim standardima, kupanje se dugo smatralo sumnjivim. Vjerovalo se da je nemoralno, nemuževno, da potiče tromost, grijeh i neplodnost, pa se prakticiralo rijetko. Ograničavalo se na pranje ruku i lica, dok se genitalno područje gotovo nikada nije diralo. Tek se u 19. stoljeću, pod utjecajem medicine, znanosti i promjene urbanog života, higijena počinje sustavno povezivati sa zdravljem i uglađenim ponašanjem.

 

Suze, smijeh i emocionalna regulacija

Za razliku od drugih tjelesnih izlučevina – izmeta, mokraće ili sekreta iz nosasuze su u srednjem vijeku smatrane čistima. Štoviše, javno i teatralno plakanje bilo je poželjno i smatrano znakom plemenitosti i duhovne dubine. Suze su bile dokaz osjećajnosti, ali i vjerske predanosti.

Taj ideal počinje blijedjeti s protestantskom etikom i prosvjetiteljstvom, kad emocionalna suzdržanost postaje poželjna, a plakanje se sve više veže uz ženstvenost i slabost.

Sve do prosvjetiteljstva humor je bio vrlo grub i okrutan, te se uglavnom temeljio na ismijavanju drugih. Poznati filozof Thomas Hobbes objasnio je da čovjek smatra smiješnim slabosti drugih koje ističu njegovu nadmoć.

Sličan razvojni put prati i smijeh. U srednjem vijeku on se u velikoj mjeri temeljio na ismijavanju različitih – tjelesno deformiranih, duševno oboljelih, religijski ili etnički drugih, siromašnih ili onih koji se ne uklapaju u društvene norme. Najpoznatiji primjer toga su dvorske lude, koje su u velikom broju slučajeva bile osobe s tjelesnim ili mentalnim hendikepom. Njihova funkcija bila je zabavljati, ali često i služiti kao simbolički izlaz za društveno neprihvatljive sadržaje – govoriti istinu pod krinkom šale, ali i pružati okolini priliku za nekontrolirani smijeh bez društvenih posljedica.

U modernom vremenu i suze i smijeh prolaze kroz proces regulacije – sve više se vežu uz privatnu sferu, dok se u javnosti očekuje umjerenost i samokontrola.

 

Agresija: od osobnog ponosa do društvene kontrole

U srednjem vijeku agresivnost nije bila devijacija, nego vrlina – osobina koja se od muškaraca izričito očekivala. Čovjek je morao biti sposoban fizički obraniti sve što mu pripada, ne samo imovinu, nego i čast, osobito onu svoje obitelji. Obrana časti podrazumijevala je nasilje, koje je bilo opravdano pa i poželjno.

Ova kultura nasilja bila je rodno uvjetovanamuška hrabrost i muževnost dokazivale su se zapovijedanjem pa i ponižavanjem žena, naročito onih iz nižih slojeva. Kod plemića se to rješavalo dvobojima i krvnom osvetom, dok su se sukobi među pukom najčešće izbijali u krčmama, uz obilje alkohola.

Agresija, međutim, nije srednjovjekovni izum – ona je prisutna u ljudskoj kulturi još od pretpovijesti, kada je bila ključna za preživljavanje. No, s porastom stanovništva i življenjem u većim skupinama počela se sustavno regulirati. Najveći pomak događa se tijekom i nakon industrijske revolucije, kada se od čovjeka sve više očekuje samokontrola – jer koegzistencija u anonimnim gradovima podrazumijeva suzdržavanje nasilnih impulsa i poštovanje pravila ponašanja.

 

Seksualnost između potrebe i suzdržanosti

U srednjem vijeku žena se od muža mogla rastati jedino u slučaju njegove spolne nemoći. Optužbe za impotenciju Crkva je vrlo ozbiljno shvaćala, a utvrđivala se vrlo maštovitim postupcima, između ostalog mjerenjem muževog spolovila.

U srednjem vijeku seksualnost je bila javna i društveno regulirana, ali u korist muškaraca. Tjelesna požuda smatrala se prirodnom muškom potrebom, dok je žena imala pasivnu i podređenu ulogu – često samo kao sredstvo za zadovoljavanje želja. Silovanja i otimanja žena nisu bila rijetkost, a krivnja se pripisivala ženi koja se nije ponašala dovoljno suzdržano da ne pobudi požudu.

Seksualnost je bila javna čak i unutar brakarodbina i prijatelji pratili su mladence do postelje, uz opscene šale i komentare. I dok je Crkva naglašavala suzdržavanje od strasti, istovremeno se u praksi muškarcima tolerirala nevjera i posjećivanje bordela, o čemu “pristojna žena” nije smjela ni pitati.

Promjena dolazi u viktorijansko doba, kada se razvija novi, rigidni model seksualnog ponašanja. Seksualna želja postaje nepristojna, pa i bolesna, osobito kod žena. Pravila bontona dosežu apsurdne razmjere: knjige se razdvajaju po spolu autora, žene odbijaju spavati u sobi s muškim portretom, a kod liječnika se ne izgovaraju imena dijelova tijela, već pokazuju na lutki. Ženama se čak savjetovalo da tijekom odnosa zažmire i misle na domovinu – jer pristojna žena ne pokazuje želju.

 

Zaključak: Nova lica starog ponašanja?

Ako je u 17. stoljeću ideal bila francuska aristokracija, danas je to američka srednja škola, čiji se sustav vrijednosti prenosi putem društvenih mreža: biti popularan, privlačan, zabavan.

Možda će se čitatelj zgroziti nad prošlim normama, ali trebamo se zapitati: jesmo li se doista odmaknuli? Agresija, ismijavanje, nedostatak empatije, narcisoidnost, otvorena seksualnost – danas su dobili novo lice u digitalnom prostoru. Kada izostane tjelesna prisutnost, kao da nestaju i norme ponašanja.

Promatrajući povijest lijepog ponašanja, neprestano se krećemo između kontinuiteta i promjene. Unatoč općepoznatome shvaćanju civilizacijskog napretka, teško je u ovom kontekstu govoriti o neprekidnom usavršavanju ljudskih običaja. Čini se da se, kao i kod mnogih drugih povijesnih fenomena, iz današnje perspektive „lijepo“ i „ružno“ ponašanje izmjenjuju ciklički kroz različita razdoblja.

 

Preporuka za čitanje:

Turnen, Ari. Partanen, Markus. Ljubim ruke, milostiva. Kratka povijest lijepog ponašanja. TIM press, Zagreb, 2018.